Chcete slova „nemám čas“ vymazat jednou pro vždy ze svého slovníku? Pak mrkněte na pár tipů, které vám to usnadní.
Nemám čas
Ať jsme bohatí, chutí, vzdělaní, všichni máme den dlouhý jen 24h. Mít čas chceme všichni, ale koupit si ho nebo vlastnit nedokáže nikdo. Jediné co můžeme skutečně ovlivnit je naplnění času, který je nám dán. Mnohdy si nepřipouštíme, že neznáme dne ani hodiny, a proto je čas tak relativní.
Je fajn nalít si čistého vína a bez zbytečných servítků si přiznat, že „nemám čas“ neexistuje. Pravdivější je „nezorganizoval jsem si čas efektivně“, anebo „nechtěl jsem si udělat čas“, případně „promarnil jsem čas nepodstatnými blbostmi.“ Ono je totiž snadnější opíjet sebe či okolí rohlíkem, přesněji souslovím „nemám čas“ než říct někomu narovinu „promiň, priority mám jinde.“ Případně přiznat si své slabé stránky a říct si „neumím si to naplánovat tak, abych nepadal večer vysílen držkou do postele.“
Čas a priority
Naše organizace času úzce souvisí s prioritami. Pokud je mou životní hodnotou rodina, je logické, že prioritou budou aktivity související s rodinou a čas budu trávit primárně tam.
Častokrát si uvědomíme hodnoty života až když o něco přijdeme. Například o zdraví. Uvědomíme si, že šéf, kterému jsme obětovali víc než 8h denně nám nepřijede umýt okna nebo namazat chleba, protože mám jednu ruku v sádře. Udělá to rodina, na kterou „nebyl“ kvůli práci čas.
Priority a hodnoty si musíme rozhodnout sami. Je to náš život, naše odpovědnost a naše důsledky.
Organizace času
Efektivní organizací času se zabývá time management. Dobří manažeři ho využívají každodenně. Umět si dobře zorganizovat práci a odpočinek však zvládne kdokoliv. Stačí dodržovat pár zásad, které jak zjistíte za chvíli podvědomě znáte anebo tušíte.
1. Seznam úkolů
V běžném životě používáme různé lístečky, upomínky v mobilu, prostě si ty úkoly napíšete. Nyní si je rozdělte podle naléhavosti a důležitosti. Naléhavé a důležité úkoly udělejte jako první (více o Eisenhowerově prioritizaci úkolů se dovíte v kurzu)
2. Delegujte
Ne vše musíte nutně dělat vy, některé úkoly zvládnou i vaše děti, můžete dělat v týmu apod. Ono méně je někdy více.
3. Méně internetu – více života
Měřili jste si někdy čas, který prohýříte scrollováním na facebooku, IG, komentování v non sense diskusích, kontrolováním mailů a lajkování blbostí? Mrkněte v nastavení mobilu či PC na dobu na sociálních sítí a hoďku či víc denně určitě najdete. Stačí jen vypnout upozornění na konverzace, zprávy, nastavit si omezený čas na užívání sociálních sítí, případně emaily kontrolovat jednou denně. Věřte, že se okolí bez vás nezblázní, ba naopak, začnou vás úkolovat až v době, kdy máte pracovní dobu.
4. Časový limit
Chápu, že limity jsou otravné, ale více práce člověk udělá, pokud práci věnuje intenzivně 30 min, pak si dá pauzu a pokračuje dalšími 30 minutami. Umět se soustředit na úkol, rozdělit si ho na menší úkoly a zvládat postupně je totiž efektivnější, než se po 2 hodinách plnění totálně vyšťavit.
5. Rutiny
Ano, již zmiňované rutiny život usnadňují. Minimálně v tom, že dáte svému životu řád. Vaše tělo vám pak poděkuje, až mu dáte pravidelný spánek v délce 8h, pravidelně najíst a pravidelný čas na relaxaci. Uvědomte si, že ani ferarri či tesla za milióny bez benzínu (elektřiny) nepojede věčně.
Nyní víte, že nemám čas úzce souvisí s našimi hodnotami a prioritami. To, jak si je postavíme závisí čistě na nás, neboť jen my sami jsme odpovědni za svůj život. Dověděli jste se pár tipů, jak ušetřit svůj čas a efektivněji si zorganizovat život. Pokud chcete vědět další tipy z time managementu a jak je použít v každodenním životě, zvu vás na svůj kurz Efektivní time management (více tady)
1 komentář u „Jak šetřit čas“